TEMU: Nový fenomén v online nakupovaní
Platforma TEMU sa rýchlo stala populárnou medzi slovenskými a českými spotrebiteľmi, ktorí tu nachádzajú široký sortiment produktov za veľmi priaznivé ceny. Od elektroniky a oblečenia po domáce potreby – TEMU ponúka spotrebiteľom jedinečné nakupné príležitosti. No napriek svojej popularite čelí platforma aj intenzívnej kritike za svoje obchodné praktiky. V článku si predstavíme vznik TEMU, jeho výhody a úskalia ale aj dopady na slovenský a český e-commerce trh.
História a koncepcia TEMU
TEMU vzniklo v roku 2022 ako súčasť PDD Holdingu, známeho aj vďaka svojej predchádzajúcej platforme Pinduoduo, ktorá začala v Číne v roku 2015. Pôvodný zámer Pinduoduo bol pomáhať vidieckym oblastiam s lacnejším a efektívnejším nakupovaním potravín. Postupne sa sortiment rozšíril o elektroniku, nábytok a ďalšie produkty.
Zaujímavosťou obchodného modelu Pinduoduo bola možnosť skupinového nakupovania, kde sa spotrebitelia spájali na využitie zliav. TEMU tento koncept rozšírilo na globálny trh a ľudí ťahá extrémne nízkymi cenami, bezplatným doručením a gamifikačnými prvkami, ktoré podporujú lojalitu a angažovanosť zákazníkov.
Silné stránky TEMU
Platforma čelí konkurencii zo strany gigantov ako Aliexpress či Shein, no dokázala sa odlišiť špecifickými stratégiami. Tovar nakupuje priamo od čínskych výrobcov vo veľkých objemoch, čo znižuje náklady a umožňuje ponúkať produkty za ceny, ktoré si (nielen) čínsky konkurenti nemôžu dovoliť. Navyše, TEMU aktívne zapája zákazníkov do hier a odmeňuje ich za zdieľanie produktov, čo ešte viac znižuje marketingové náklady.
Bezplatné doručenie je ďalším silným lákadlom, hoci zákazníci musia počítať s dlhšou dobou doručenia, zvyčajne niekoľko týždňov. Tento model sa ukazuje ako úspešný (nielen) pri cenovo citlivých zákazníkoch a medzi mladšou generáciou.
Problémy a kontroverzie
TEMU si nezískava len pozitívne ohlasy. Kritici poukazujú na problémy s kvalitou tovaru, neetickými výrobnými podmienkami a bezpečnostnými rizikami. Mnohé produkty neprešli potrebnými kontrolami a obsahovali toxické látky alebo iné nebezpečenstvá pre spotrebiteľov. V oblasti ochrany súkromia bola TEMU obvinená zo zhromažďovania citlivých údajov o zákazníkoch.
Dopad na lokálny trh
Príchod TEMU na slovenský a český trh spôsobil tlak na miestnych predajcov. Intenzívna marketingová kampaň TEMU, zdvihla ceny online reklám v Európe, čo značne znevýhodnilo lokálne e-shopy. Európske e-shopy navyše musia dodržiavať prísne európske regulácie, čo zvyšuje ich náklady a obmedzuje ich konkurencieschopnosť.
Ako sa adaptovať na konkurenciu TEMU?
Slovenské a české e-shopy by mali využiť svoju znalosť trhu a zamerať sa na kvalitu, personalizáciu a udržateľnosť produktov. Podpora zo strany Európskej únie, napríklad cez reguláciu čínskych produktov, môže tiež prispieť k ochrane miestnych predajcov.
TEMU ukazuje, že globálne trendy v e-commerce sú čoraz viac orientované na cenovú dostupnosť a interaktivitu. Pre európske e-shopy to znamená potrebu neustálej inovácie a prispôsobovania sa meniacim preferenciám spotrebiteľov.
Slovenské a české e-shopy by sa mali snažiť zákazníkom priniesť výnimočné produkty a extra pridanú hodnotu, napríklad v podobe excelentného zákazníckeho servisu. Naša firma, Infinity Standard, pomáha mnohým eshopom s vyhľadaním výrobcov v Číne a Ázii pre ich nové kolekcie, zabezpečením obalov a darčekových predmetov z Číny pre zvýšenie predaja. Naša firma zariadi výrobu v Ázii až po dodanie produktov k vám, kým vy sa môžete venovať budovaniu značky, marketingu a zákazníckemu servisu.
O autorovi
Michaela Královičová
Som riaditeľka, spoluzakladateľka a majiteľka spoločnosti Infinity Standard. Napĺňa ma pomáhať slovenským a českým firmám efektívne obchodovať s ázijskými krajinami. Našim poslaním je znížiť firmám náklady na obstaranie tovaru, strojov a výrobných vstupov z Číny, Indie, Vietnamu a ďalších ázijských krajín a pomôcť im pri exporte do Ázie.