Neverte všetkému čo vidíte na portáli Alibaba: ukážeme vám prečo!
Zvykli ste si objednávať drobnosti z Číny cez portál Aliexpress alebo Wish? Máte s takýmto „dovozom z Číny“ pozitívnu skúsenosť a preto rozmýšľate nad nákupom cez portál Alibaba?
Portál Alibaba nie taký bezpečný ako sa zdá
Veľa dodávateľov na portáli Alibaba sa prezentuje ako „Gold Supplier“ čo vo vás môže evokovať ich dôveryhodnosť a bezpečnosť obchodu z Číny, ktorý sa chystáte zrealizovať. Majte však na pamäti, že označenie Gold Supplier si môže dodávateľ kúpiť. Preto toto označenie nemôže byť indikátorom toho či je firma legitímna alebo nie.

Gold Supplier na portáli Alibaba vás môže podviesť ako každá iná firma!
Negatívnu skúsenosť s nákupom cez portál Alibaba s nami zdieľal aj pán, ktorý si od čínskeho dodávateľa, ktorého našiel na platforme Alibaba objednal 9 kusov grafických kariet pre vlastné použitie v hodnote cca 1800 amerických dolárov. V tejto sume už bola zahrnutá aj cena prepravy tovaru na Slovensko. Pán sa na nás obrátil so žiadosťou o pomoc pretože od objednania tovaru ubehlo viac ako týždeň a tovar bol stále v nedohľadne. Čínsky dodávateľ mu začal meniť podmienky a pán prestával veriť, že jeho tovar skutočne existuje a že ho niekedy dostane.
Na tomto obchode s Čínou bolo podozrivé už len to, že čínsky dodávateľ poslal slovenskému kupujúcemu po dohodnutí objednávky číslo bankového účtu registrovaného nie v Číne ale v Taliansku! Keďže mal ale pán pozitívnu skúsenosť s nákupom z Aliexpressu, nevnímal riziko takejto platby a postup sa mu ani nezdal zvláštny. Pre pochybnosti prišli až keď si od neho dodávateľ vypýtal ďalších takmer 700 eur ako poistenie tovaru počas prepravy na Slovensko. Keďže pán nechcel, aby mu prišiel tovar, za ktorý už zaplatil cca 1800 dolárov poškodený, rozhodol sa dodávateľovi doplatiť extra čiastku za prepravu aj napriek svojim pochybnostiam.
Šok prišiel keď mu po prijatí extra platby za tovar napísal čínsky dodávateľ, že tovar bol expedovaný z Turecka v nesprávnom množstve a požiadal ho pred jeho doručením na Slovensko doplatiť extra vyskladnené kusy tovaru. V tomto prípade však rozhodne nešlo o pochybenie skladníka nakoľko bolo podľa tvrdení čínskeho dodávateľa vyskladnených až 90 kusov grafických kariet, za ktoré chcel dodávateľ po zľave (!) za svoje pochybenie doplatiť „iba“ zanedbateľných 9 tisíc amerických dolárov! Pána sa snažil presvedčiť o tom akú úžasnú zľavu mu dal, nakoľko normálna cena takejto objednávky by bola viac ako 13 tisíc dolárov. Dodávateľ zároveň upozornil na to, že je potrebné platbu zrealizovať ešte v ten istý deň, inak mu môže byť účtované skladné za každý deň, ktorý čaká tovar v sklade v Budapešti pred jeho doručovaním na Slovensko. Podľa dodávateľa už tovar do Budapešti dorazil. Zákazníkovi poskytol aj stránku, na ktorej si môže overiť lokalitu zásielky prostredníctvom sledovacieho čísla.
Pán bol zo situácie zúfalý a obrátil sa na nás. Štandardne riešime obchodné prípady od A až po Z a iba s overenými dodávateľmi. Pána nám ale bolo ľúto a rozhodli sme sa mu pomôcť.
Čo robiť v prípade, ak ste pri dovoze z Číny naleteli dodávateľovi z portálu Alibaba?
Keďže v tomto prípade prebiehala takmer všetka komunikácia medzi čínskym dodávateľom a slovenským kupujúcim mimo portálu Alibaba, cez WhatsApp a mimo portálu bola uskutočnená aj samotná platba, dokazovanie je v tomto prípade zložitejšie.

V každom prípade sa je ale potrebné obrátiť na portál Alibaba a po prihlásení do svojho účtu na podstránke „My Account“ nájsť tlačidlo „Help“, ktoré vám zobrazí niekoľko možností pomoci, ktorú môžete žiadať od portálu Alibaba. V tomto prípade sme z ponuky vybrali možnosť „Submit a Dispute“, ktorá vám umožní podrobne popísať vzniknutú situáciu a priebeh vášho obchodu a vysvetliť v čom je problém. K žiadosti o posúdenie sporu je možné priložiť niekoľko príloh. Text žiadosti odporúčame uvádzať v angličtine a do príloh priložiť všetko čo k prípadu máte a veríte, že vám môže pomôcť dokázať podvodné konanie dodávateľa. Ako prílohy určite uveďte faktúry od dodávateľa, potvrdenie o ich zaplatení vašou stranou a screenshoty/emaily vašej konverzácie s dodávateľom.
Pýtate sa ako to celé dopadlo v prípade spomínaného sporu ohľadom nákupu grafických kariet? Tento nešťastný dovoz z Číny je v čase písania článku stále v štádiu riešenia. Na základe našej žiadosti sa podarilo od dodávateľa do 2 dvoch dní získať späť prvú platbu za tovar vo výške už spomínaných cca 1800 USD. Ešte sa rieši vrátenie zostávajúcej sumy, ktorá bola zaplatená za poistenie. Čínsky dodávateľ už akosi zabudol na skladné v Maďarsku, ktoré by mal kupujúci zaplatiť za každý deň. Kupujúcemu sa tak podarilo s našou pomocou získať väčšinu zaplatených prostriedkov. Pracujeme ale na tom, aby sa mu vrátilo 100 %.
Ako sa nenechať oklamať pri dovoze z Číny a Ázie?
Pri objednávaní tovaru z Číny alebo Ázie je potrebné byť obozretní. Ak v Ázii nemáte overených dodávateľov, odporúčame vám využiť služby odborníkov. Ak sa do toho chcete pustiť na vlastnú päsť, držíme vám palce.
Upozornenie: cena poistenia tovaru z Číny a Ázie sa rovná dvom promile z hodnoty tovaru. Minimálna cena poistenia je 20 alebo 25 eur v závislosti od prepravcu. Ak teda od vás bude dodávateľ pri objednávke z Číny za niekoľko stoviek či tisíc eur žiadať zaplatenie prepravy v sume, ktorá je výrazne vyššia ako už spomínané dve tisíciny hodnoty objednávky, viete, že ide o podvod.

O autorovi
Ing. Michaela Královičová, PhD.
Dlhodobo som žila v Ázii. Čínsky jazyk ovládam slovom a písmom. Venujem sa exportnému a importnému poradenstvu pre ázijský trh.