Toto by ste mali vedieť o lodnej preprave z Číny
Lodná preprava úplne zmenila globálnu ekonomiku. Je jednou z najčastejších možností dovozu tovaru z Číny. Odhaduje sa, že na nej závisí 90 % svetového obchodu. Založená je na princípe lodných kontajnerov, ktoré výrazne urýchlili prekladanie tovaru v prístavoch.
Ázia kráľom lodnej prepravy
Krajiny Japonsko, Čína, Singapur, Spojené Arabské Emiráty, India a Izrael patria do zoznamu TOP 30 ekonomík na svete. Tento rebríček zostavila spoločnosť US News & World Report. Za svoj úspech vďačia dobrým obchodným vzťahom a rozvinutej námornej doprave. Tie najväčšie kontajnerové prístavy sa nachádzajú práve v Ázií.
Námorná preprava má po celom svete obrovský úspech. Môže zaň fakt, že ide o najlacnejšiu formu dopravy. Na výslednej cene sa podieľa nízky počet pracovníkov a obrovské množstvo tovaru uložené v lodných kontajneroch. Najnovšie sa začali vyvíjať lode, ktoré k svojej obsluhe žiadnych pracovníkov nepotrebujú. Tým sa opäť výrazne znížia náklady na dovoz a vývoz tovaru.
Najznámejšie lodné prístavy v Číne
Prístav Tianjin prevádzkuje rovnomenná skupina. Má bohatú históriu a je námornou bránou do Pekingu. Je priamo prepojený s Pekingom a viacerými vodnými tokmi. Do roku 2025 sa má prístav Tianjin stať medzinárodným prepravným uzlom v Číne. Čínska národná komisia pre rozvoj a reformy spolu s ministerstvom dopravy vydali v lete 2020 pokyny na urýchlenie jeho rozvoja.
Qingdao patrí do skupiny prístavov Shandong. Spolupracuje najmä s hromadnými prepravcami. V januári otvoril tri nové medzinárodné námorné trasy. Tým sa zvýšil počet kontajnerových liniek na 305. Aj napriek pandémií spôsobenej koronavírusom a klesajúcim tendenciám dosiahol rast a udržal sa v popredí.
Guangzhou
Prístav Guangzhou sa nachádza v rovnomennom meste a prevádzkuje ho štátna spoločnosť Guangzhou Port Group Co, Ltd. Ide o najväčší námorný prístav v Južnej Číne. Vykonáva tranzitné a námorné činnosti najmä v oblasti železnej rudy pre veľkú časť krajiny.
Ningbo-Zhoushan
Ningbo-Zhoushan sa nachádza na východnom pobreží Číny. Pre dovoz a vývoz tovaru z Číny predstavuje významnú bránu do vnútrozemskej vodnej prepravy tovarov po rieke Yangtze. Spracováva nákladnú prepravu a uľahčuje lodné činnosti medzi južnými a severnými časťami krajiny.
Shenzhen
Shenzhen sa nachádza neďaleko Honkongu a je považovaný za druhý najväčší prístav v Číne. Svoju dominanciu si upevnil vďaka rýchlemu rozvíjaniu.
Šanghaji
Lodný prístav v Šanghaji je najvyťaženejším nie len v Číne, ale aj celkovo vo svete. Má obrovskú rozlohu, ktorá predstavuje 470 futbalových ihrísk. V poslednom desaťročí došlo v Šanghajskom prístave k nárastu objemu o 71 %. Umožnila ho najmä rastúca infraštruktúra, neustále rozširovanie priestorov a dokonalý management. Taktiež zvyšovanie efektívnosti a inovácia technického vybavenia tak, aby sa zvládol budúci dopyt.
Jeden pás, jedna cesta
Je stratégia, ktorá môže pomôcť k ďalšej expanzii a rozšíreniu obchodu s Čínou. One Belt, One Road je doslovný názov stratégie, ktorú predstavil čínsky prezident v roku 2013. Známa je tiež pod názvom Nová hodvábna cesta. Ide o hospodársku iniciatívu, ktorej hlavným cieľom je zlepšenie infraštruktúry pre potreby obchodu. Víziou je vytvorenie dvoch obchodných ciest. Jedna by mala viesť po súši a prepojí Čínu cez strednú Áziu s Európou. Druhá cesta bude námorná. Tá by mala viesť cez Melackú úžinu, Bengálsky záliv a pokračovať bude okolo Indického subkontinentu k Afrike a ďalej pôjde cez Suezský prieplav do Európy. Momentálne má táto stratégia svojich zástancov, ale aj odporcov. V roku 2020 podpísalo Maďarsko s Čínou dôležitú dohodu o pôžičke na výstavbu nových železničných tratí. Po ich vybudovaní by mal náklad prúdiť ďalej do Slovenska, Poľska, Nemecka a ďalších krajín.
Uviaznutá loď Ever Given koncom marca 2021 riadne zamiešala karty
Závislosť svetového obchodu od námornej prepravy sa svetu v plnej miere ukázala koncom marca 2021, keď sa v Suezkom prieplave zasekla kontajnerová loď Ever Given, s nákladom 18 300 kontajnerov! Klienti našej spoločnosti, Infinity Standard, na uviaznutej lodi nemajú žiadny tovar z Číny ani ďalších ázijských krajín. Kontajnerová loď Ever Given ale blokuje prepravu do Európy a preto v nasledujúcich dňoch očakávame meškania kontajnerov a menších LCL zásielok tovaru z Ázii.
Máte záujem o dovoz alebo vývoz tovaru? Infinity Standard je tu pre vás! Informácie o našich službách nájdete tu. Kontaktujte nás!
O autorovi
Daša Uherková
Mám vyštudovaný manažment a marketing. S Infinity Standard spolupracujem na dvoch projektoch. Mám rada výzvy a rada sa zdokonaľujem v rôznych oblastiach.